Miten tunnistettavuus tulee toteuttaa blogimarkkinoinnissa?
Miltä kohdennettu markkinointi ja profilointi näyttävät tulevan tietosuoja-asetuksen valossa?
Mitä hakusanamarkkinoinnissa on hyvä pitää mielessä?
Millaisia väittämiä elintarvikkeista voi esittää ja kuinka kohdeyleisön herkkyys tulee ottaa huomioon?

Viime vuonna suuren suosion saavuttanut Markkinoinnin juridiikkaa -seminaari järjestetään uusin aihein osallistujien toiveesta koko päivän mittaisena. Seminaaripäivän aikana saat perusteellisen katsauksen ajankohtaisiin markkinoinnin juridisiin kysymyksiin käytännön kautta, sekä ratkaisuja murroksessa olevan toimintaympäristön haasteisiin monipuolisen asiantuntijakaartin johdolla.

Seminaari on tarkoitettu kaikille niille, jotka suunnittelevat, johtavat tai toteuttavat markkinointia ja viestintää työssään, tai joiden tulee omien tai asiakkaiden etujen valvomiseksi olla selvillä markkinoinnin ajankohtaisista juridisista trendeistä ja riskikohdista.

Seminaarin ohjelmassa muun muassa:
Markkinointi osana liiketoimintastrategiaa
Markkinoinnin tunnistettavuus blogeissa ja vlogeissa
Profilointi ja kohdennettu markkinointi tietosuoja-asetuksen valossa
Hakusanamarkkinoinnin ongelmakohtia
Väittämät markkinoinnissa: elintarvikemarkkinointi ja lapsille suunnatut elintarvikkeet
Tapauksia markkinoinnista: mainonnan eettisen neuvoston, julkisen sanan neuvoston ja markkinaoikeuden uusimmat linjaukset

Asiantuntijoina:
Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta (pj.)
Markkinaoikeustuomari Reima Jussila, markkinaoikeus
Markkinoinnin konkari, hallitusammattilainen Anne Korkiakoski
Asianajaja, osakas, CIPP/E Johanna Lilja, Roschier Asianajotoimisto Oy
Lakimies, tietokirjailija, bloggaaja Elina Koivumäki, Lexperience
Bloggaaja, tietokirjailija, viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo, Eioototta.fi
Ravitsemus- ja elintarvikelainsäädäntöasiantuntija, Sinikka Saikkonen, Valio
Asianajaja Sarita Schröder, Asianajotoimisto Krogerus Oy
Lakimies Katri Väänänen, Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Jaa kokemuksia ja osallistu keskusteluun: #markkinointi @Lakikoulutus

Ohjelma

Seminaarin puheenjohtajana toimii markkinaoikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta, Keskuskauppakamari

8.30

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00

Seminaarin avaus ja johdatus päivän teemoihin

9.15

Ajankohtaista ja tulevaa

  • Miten mainonnan eettinen neuvosto on arvioinut blogiyhteistyötä uusimmassa lausunnossaan

Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta

9.45

Markkinointi osana liiketoimintastrategiaa

Markkinoinnin konkari, hallitusammattilainen Anne Korkiakoski

 

10.15

Keskustelua ja tauko

10.30

Markkinoinnin tunnistettavuus blogeissa ja vlogeissa

  • mitä laki ja viranomaisohjeet sanovat piilomainonnan kiellosta?
  • mitä yrityksen ja sisällöntuottajan välillä on hyvä sopia kaupallisesta yhteistyöstä?
  • case-esimerkkejä Suomesta ja ulkomailta
  • tiedätkö, mitä ehtoja some-palvelut asettavat kaupalliselle yhteistyölle ja sen konkreettiselle toteuttamistavalle?

Lakimies, tietokirjailija, bloggaaja Elina Koivumäki, Lexperience

Bloggaaja  Katleena Kortesuo, Eioototta.fi

11.30

Lounas

12.30

Profilointi ja kohdennettu markkinointi uuden tietosuoja-asetuksen valossa

  • Mitä rajoituksia lainsäädäntö asettaa henkilötietojen käsittelylle ja evästeiden käytölle?
  • Miten muotoilla tietosuojailmoitukset ja suostumukset?
  • Käytännön muistilista kohdennettuun, sähköiseen suoramarkkinointiin

Asianajaja, osakas, CIPP/E Johanna Lilja, Roschier Asianajotoimisto Oy

13.15

Hakusanamarkkinoinnin ongelmakohtia

  • Miten vältän toisen elinkeinonharjoittajan tavaramerkin, toiminimen taikka verkkotunnuksen loukkaamisen hakukonemarkkinoinnin yhteydessä?

Markkinaoikeustuomari Reima Jussila, markkinaoikeus

14.00

Iltapäiväkahvi

14.15

Markkinointiväittämät elintarvikelainsäädännössä: Mitä ja miten väittämiä voi käyttää?

  • Väittämiä koskeva lainsäädäntö
  • Perusperiaatteet
  • Ravitsemusväitteet
  • Terveysväitteet
  • Markkinointiväittämät
  • Väittämien käytön muistilista

Ravitsemus- ja elintarvikelainsäädäntöasiantuntija Sinikka Saikkonen, Valio

14.45

Ajankohtaista lapsille ja nuorille suunnatussa markkinoinnissa

  • Mitä lainsäädäntö edellyttää, kun kohderyhmänä on alaikäiset?
  • Mainonnan kohdentaminen ja tunnistettavuus
  • Uuden tietosuoja-asetuksen suojaikärajat

Lakimies Katri Väänänen, Kilpailu- ja kuluttajavirasto

15.15

Tapauksia markkinoinnista: mainonnan eettisen neuvoston, julkisen sanan neuvoston ja markkinaoikeuden uusimmat linjaukset

  • Sisältömarkkinoinnin ongelmakohtia ja miten niistä voi selvitä
  • Hyvän (liike)tavan vastainen tai muutoin kilpailijan tai kuluttajan kannalta sopimaton menettely
  • Hintatakuut ja tarjoushinnat
  • Journalistisen ja kaupallisen sisällön välinen rajanveto
  • Seuraamukset lainvastaisesta markkinoinnista

Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta ja asianajaja Sarita Schröder, Asianajotoimisto Krogerus Oy

16.15

Puheenjohtajan loppuyhteenveto ja seminaarin päätös

Seminaarin hinta

Seminaarin hintaan sisältyy Paula Palorannan Markkinoinnin etiikka käytännössä –kirja (arvo 88 €).

Hyödynnä nopean ilmoittautujan etuhinta: Ilmoittaudu viimeistään 15.12 mennessä hintaan 495 € + alv 24 %. Etukoodi VIP2017

Yksityinen sektori

Hinta:

730 €

Julkinen sektori tai Lakimiesliiton jäsen

Hinta:

547,5 €

Hintoihin lisätään alv 24 %.

Ilmoittaudu tästä

Lisätietoa

Ann-Marie Söderholm

+358 50 570 4957
Ann-Marie.Soderholm@almamedia.fi